יום רביעי, 26 בנובמבר 2008

אוכל בריא

להורים! קראו להנאתכם- הגיבו מה דעתכם על הנושא?
בריא אכלת-בריאות הרווחת

מהרגע שנולדו, ילדים מצויים בתהליך גדילה והתפתחות בו גופם בונה איברים ורקמות, מחזק מבנים קיימים, בונה ומאריך עצמות, שיניים, שיער ועור, מפתח את המוח ומערכת העצבים, בונה מערכת חיסון ועוד.
הגוף צריך לתהליכים האלו עזרה מהמזון, שהוא ספק האנרגיה, אבני הבניין והויטמינים והמינרלים החיוניים כ"כ.
בתחילה מזונו של הילד מצומצם מאד, ישנם מעט דברים שהוא יכול או מוכן להכניס לפיו. אך עם הזמן הילד מוכן להוסיף עוד ועוד מזונות ונוצרות יותר אפשרויות גיוון לארוחותיו. ככל שהוא גדל ניתן לשתף אותו בתהליך בחירת והכנת המזון, מה שיכול, לעיתים לעודד אותו לאכול עוד דברים, בגלל שהוא הכין אותם לבד.
כבר מההתחלה יש לדאוג שהילד יאכל מזונות בעלי ערך תזונתי גבוה, במיוחד אם המבחר מצומצם.
מזונות כמו ירקות מבושלים, טחינה או חלב שומשום ופירות, הם בעלי ערך תזונתי גבוה ויעזרו לילד בתהליך התפתחותו.
ניתן להכניס לתזונה יותר ויותר דברים, כמו דגנים מבושלים, פירות טריים, עדשים, טופו, עוף. בהמשך מוסיפים עוד דברים, לפי מוכנות הילד לאוכל.
חשוב לתת מתוקים "טבעיים", כמו תמרים, פירות יבשים, דבש. ניתן להחליף קקאו ושוקולד עם מוצרי החרובים, אם יוקנו לילד הרגלי אכילה נכונים כבר מגיל צעיר, יהיה לו קל יותר לאכול מזון טבעי יותר גם בעתיד, לעומת המזונות המעובדים עתירי הסוכר, מלח, שמן וכו'. ימנעו גם מצבים של חוסר/ עודף משקל.
מאותה הסיבה חשוב גם להרגיל ילדים לארוחות מסודרות, בהן כל המשפחה (או חלק ממנה) אוכלת ביחד בזמן שמוגדר כ"זמן הארוחה". בין הארוחות ניתן להוסיף מספר ארוחות ביניים, אך אין הכוונה ש"נשנושים" אלה חייבים להיות ג'אנק פוד, הם יכולים להיות מורכבים גם הם מאוכל בריא; כמו פירות טריים או יבשים, אגוזים וזרעים לא קלויים, חלב שקדים/ סויה/ אורז/ שומשום ממותק בדבש/ תמרים ועוד, יוגורט עזים עם אבקת חרובים ובננה, עוגיות/ עוגה על בסיס קמח מלא ומוצרים טבעיים, לחם מחיטה מלאה עם ממרח אבוקדו/ גבינת עזים/ ממרח שמן זית ועשבי תיבול/ ממרח טופו שום-שמיר ועוד.
אפשר ורצוי להיות יצירתיים באוכל- זה רק יגביר את התעניינותם של הילדים.
אם רואים שהילד לא מוכן לאכול הרבה דברים ודבק במגוון מצומצם של מאכלים, ניתן לשדרג את אותם המאכלים. למשל, לפירה תפו"א הרגיל אפשר להוסיף בטטה/ גזר/ דלעת/ בצל/ סלק ו/או "הפתעות" כמו ירקות חתוכים, טופו, אגוזים וזרעים, נבטים ועוד. אפשר גם להוסיף דברים שקשה להבחין בהם, לפי הטעם, אך יש להם ערך תזונתי רב, כך שבלי שהילד יידע, הוא מקבל תוספת מזינה, למשל שמרי בירה, נבט חיטה, טחינה, יוגורט או מעט גבינת עזים, חלב סויה ועוד. לקציצות בשר רגילות אפשר להוסיף בטטה, , תרד ושאר ירקות.
אפשר ליצור משחקים רבים הסובבים סביב אוכל, כמו לדבר על מה קורה לאוכל כשנכנס לגוף, לצייר דברים הקשורים באוכל, לקשט אוכל באופנים שונים, להתייחס לצבעים ולטעמים השונים שבאוכל. אפשר גם לחתוך לחתיכות בשר, גבינה, טופו, ירקות להפרידם לצלחות לפי סוגים וליצור שיפודים משילובי מאכלים שונים.
האפשרות של שילוב ילדים במטבח בתהליך הכנת המזון יכולה להשפיע על הילד לנסות מאכלים וטעמים חדשים רק בגלל שהוא עזר להכין אותם. ילדים נהנים מאד לשחק בבצק, לעשות צורות לעוגות, לשבור ביצים, למדוד רכיבים במתכונים, לקלף קלחי תירס, לזרוק שאריות לקומפוסט ובכל הזדמנות לעשות בלאגן במטבח.
קל להכין עם ילדים לחמים, עוגות ועוגיות, אוכל מוקפץ, סנדוויצ'ים, ממרחים ועוד.

המשך יבוא...........................................

אין תגובות: